We zijn er!

15 april 2018

Afgelopen zaterdag zijn wij om half 10 vertrokken met de trein richting Eindhoven. Om 4 uur vertrok onze vlucht richting Debrecen, Hongarije. Alles is eigenlijk helemaal goed verlopen. Het was een vlucht van 2 uurtjes. Toen we aankwamen op het vliegveld van Debrecen zagen we direct al dat het een heel klein vliegveld was, en ook erg verouderd. Onze koffers waren eigenlijk ook direct op de band neergelegd, dus we konden zo doorlopen. Toen moesten we op zoek naar onze taxi chauffeur, we wisten dat hij Sandor heette en in een rode of blauwe auto zou komen. Na een tijdje zoeken hadden we elkaar gevonden en kon de taxi rit richting het centrum Nefelejcs beginnen. We wisten van te voren eigenlijk niet hoelang dit precies zou zijn, uiteindelijk hebben we er 3,5 uur over gedaan. De taxi chauffeur sprak geen Engels dus communiceren was wat lastig. In Hongarije konden we nog gebruik maken van ons internet, op die manier heeft Elisa via Google translate hem toch nog een snoepje aan kunnen bieden haha. Omdat we in Hongarije aankwamen moesten we de grens nog over naar Oekraïne. Er was ons verteld dat dit soms wel 2 uren kon duren omdat ze alles helemaal gaan checken. Bij ons viel dit gelukkig mee, volgens mij waren we na 45 minuten over de grens. Wat erg op viel waren de slechte wegen, enorme gaten in de weg. Soms reden we 80 km per uur en dan ineens moesten we zo goed als tot stil stand komen omdat er een enorm gat in de weg zat. Toen we eenmaal de grens over waren, was het nog zo’n 45 minuten rijden. Van ver af zagen we het centrum al liggen, een heel mooi groot geel gebouw. Stefan stond buiten al op ons te wachten samen met een groep Nederlanders die ook op het centrum aanwezig zijn deze week om daar te helpen met een verbouwing. We hebben een korte rondleiding gekregen door het centrum. Allebei hebben we lekker ons eigen kamertje recht tegenover elkaar. We hebben even de tijd genomen om onze koffers uit te pakken en om ons wat op te frissen. Toen zijn we weer naar beneden gegaan, bij het kampvuur stond namelijk een lekker bord spaghetti voor ons klaar. Toen we die op hadden was het 12 uur, dachten wij.. we dachten dat het een uur tijd verschil was met Nederland, maar dat bleek niet zo te zijn. Onze telefoons hadden de tijd aangepast, maar omdat alles eigenlijk Hongaars is, wordt ook de Hongaarse tijd aan gehouden en die is gelijk aan de Nederlandse tijd. Uiteindelijk zijn we rond 11 uur lekker naar bed gegaan. Zondag werden we rond half 9 wakker van de zon die in onze ogen scheen. Het is hier heerlijk weer! We hebben de korte broek aangetrokken en zijn naar beneden gegaan om te ontbijten. Stefan en Margaretha hadden voor ons vast wat boodschapjes gedaan dus dat was super fijn! Toen we ons ontbijt op hadden kwam de andere groep Nederlanders net weer terug. Ze nodigden ons uit om even mee te gaan naar het stadje om daar pizza te eten en om vervolgens een kerkdienst bij te wonen bij zigeuners. Een mooie gelegenheid voor ons om wat meer van de locale bevolking te zien. Het was ongeveer 30 minuten rijden richting het stadje, ook hier was het wegdek erg slecht, eigenlijk overal! We hebben hier wel wat foto’s en filmpjes van gemaakt die we ook op deze blog zullen uploaden. Het stadje was erg gezellig, maar wel erg verouderd. Opvallend zijn alle leuke, kleine, ouderwetse auto’s. Ook zagen we een hele ouderwetse brandweerwagen die onderweg was naar een brand. De sirene klonk heel ouderwets en haast zelf aangedraaid. Uiteindelijk zaten we met zijn allen in de pizzeria. We hebben een heerlijke pizza gehad en een flesje cola, omgerekend heeft ons dit samen €3,- gekost. Na de pizza hebben we nog boodschappen gedaan bij een kleine Spar. Ook deze boodschappen waren erg goedkoop, 2 boodschappen tassen vol voor omgerekend €7,-. Toen moesten we nog zo’n uurtje verder rijden om bij het zigeuners dorp te komen. Allebei waren we best onder de indruk van de armoede die we daar gezien hebben, maar wel een enorm samenhorigheidsgevoel. De dienst duurde ongeveer 2 uur. Toen zijn we weer terug gereden naar het centrum. We hebben nog even gezellig wat gedronken met elkaar en gaan nu lekker naar bed. Morgen zal de eerste werkdag zijn, we gaan kennismaken met de medewerkers en de kinderen. Hier hebben we heel veel zin in! We houden jullie op de hoogte! Bedankt voor het lezen!